Blog

Char en Merel in Casablanca

De reis van Amsterdam naar Casablanca had niet veel voorspoediger kunnen verlopen: we mochten onze handbagagekoffertjes – per stuk 5 kilo te zwaar – gratis inchecken en stonden binnen vijf minuten aan de andere kant van de douane op Schiphol. Aangezien Charlotte en ik beiden weinig problemen hebben met slapen in, tussen en tijdens het openbaar vervoer, wiegde het kleine vliegtuig van Transavia ons vrij snel in slaap. De piloot had echter andere plannen en begon na een half uur in onze siësta aan een monoloog die de rest van de vlucht bleek te duren. Van de stad Madrid waar we overheen vlogen (‘allemaal even naar rechts kijken!’), tot het in mist gehulde Gibraltar (‘als je goed kijkt, zie je nog net de landingsbaan’): niets bleef onbenoemd en mocht je zijn verhaal in het Nederlands gemist hebben, dan herhaalde hij het ook nog gewoon even in het Engels. Gelukkig kwam de landing eerder dan verwacht en werden we ook bij de douane in Marokko snel en vriendelijk geholpen.

Zo stonden we 20 minuten na onze landing al bij Hertz, waar we zijn overgehaald om ons extra te verzekeren. Hoewel we eerst het gevoel hadden toch enigszins opgelicht te zijn, kwamen we al snel terug op deze overhaaste conclusie. Het verkeer in Marokko is namelijk niet geschikt voor gloednieuwe huurauto’s. Ik voel me echter als een vis in het water in het verkeer hier en al mijn teveel aan energie botvier ik op de claxon voor mij (want zonder getoeter, hoor je er eigenlijk niet bij hier).

Om drie uur ’s middags klokten we in in onze accommodatie in het midden van de medina in Casablanca. We kregen een prachtige tweepersoonskamer en vanaf het dakterras zien we de Hassan-II-Moskee en waait een zilte zeebries ons in het gezicht. Met een zucht van bewondering namen we de omgeving in ons op. Casablanca is misschien niet zo idyllisch als Marrakech, maar het contrast van de smalle straatjes van de medina met de grote haven waar continu gewerkt wordt, heeft een bepaalde charme. Aangezien we hier niet zijn om uit te rusten, maar om de reis van september voor te bereiden, trokken we er direct weer op uit om de stadswandeling voor te bereiden. Met onze camera’s in de hand begaven we ons in de medina en, net als onze vorige reis door Marokko, werden we direct weer gegrepen door de schoonheid die de oude binnensteden herbergen.

We begaven ons langs hoefijzerbogen, oude moskeeën en fotogenieke straatjes tot het toch echt tijd werd voor een hapje. En aan zee eet je natuurlijk vis. De enthousiaste verkoper zette ons aan een tafeltje en bleef continu trots nieuwe soorten vis laten zien en op de grill leggen, en wij aten gehoorzaam alles wat hij ons voorschotelde, totdat we echt niet meer konden. Met het vallen van de avond besloten we dat het tijd was voor een klein biertje om onze eerste dag in dit prachtige land te vieren en begon onze queeste op zoek naar een alcoholische versnapering. Aangezien morgen (of overmorgen) in Marokko de Ramadan begint, was deze zoektocht uiteraard vergeefs. Van een aantal buurtbewoners kregen we nog wat tips van dure 5-sterrenhotels, waar voor toeristen altijd wat bier wordt achtergehouden, maar uit respect voor de vastenmaand stapten we een theecafé binnen en lesten onze dorst met een glas muntthee. Bovenop het dakterras, met uitzicht over de stad. Dat dan weer wel.

Casablanca wordt vaak gezien als een doorreisstad – ten onrechte. De stad bezit een aparte schoonheid en hier staat de enige moskee van Marokko die toegankelijk is voor niet-moslims. De moskee is gloednieuw en van alle gemakken voorzien. Zo zijn er verschillende soorten baden en staat er bovenop de moskee een laser die gericht is op Mekka (hoe gaaf is dat?!). Tijdens de ToenToer-reis naar Marokko van aanstaande september staat een bezoek aan deze bijzondere (en controversiële) moskee uiteraard op het programma, samen met een stadswandeling door de oude binnenstad. Klik hier voor meer informatie over het programma van de groepsreis naar Marokko. Morgen rijden we door naar Fès, waar het stadsbestuur de afgelopen jaren voor een lastige keuze heeft gestaan (teaser!).